zaterdag 17 januari 2009

demonsamongus

jaar: 2006
genre: arthouse, horror, demons
regiseur: Stuart Simpson
cast: Chris Gay,Roz Hammond, Laura Hesse, Maree Kelly

aangezien ik sinds kort dertig ben geworden (15/01/79) besloot ik om eens wat serieuzere films te bekijken. mijn horizonten te verbreden, om het zo te zeggen. ik wou mijn kijk ervaringen verruimen, en wat is er dan volwassener en serieuzer dan een arthouse film.
om toch niet TE ver af te dwalen van mijn geliefde horror genre, besloot ik het te wagen op demonsamongus, een australisch doe-het-zelf-filmpje van schrijver, regiseur, producer, editeur en cinematograaf stuart simpson, die deze prent opnam over een peridode van twee jaar door enkel in de weekends te filmen.
nu had ik op het internet enkele goede dingen gehoord over demonsamongus en wel dat als david lynch een zombie film zou maken het waarschijnlijk zou uitdraaien op een dergelijke prestatie, dus zodoende zat ik deze ochtend vol verwachting naar mijn tv scherm te loeren. na ongeveer een uurtje zat ik echter al op de wandklok te loeren, me afvragend of ik mijn tijd niet beter kon benutten om de afwas te doen, of desnoods een beetje te strijken.
ik moet zeggen dat demonsamongus me niet echt wist te boeien. het plot was bijzonder zwak, zelfs voor een horror. de beeldvorming en het camera werk wisten me eerst wel te interesseren, maar na een dik uur overlappende beelden, gesolariseerde kleuren, scheve camerahoeken, grofkorrelige zwart wit collages, schuddende center points en felgekleurde interludes begon al deze beeldkunstige pretentie me de keel uit te hangen en begon ik toch te verlangen naar een goed ouderwets bloedbadje, of op zijn minst een kleinschalig slachtpartijtje. wanneer de film dan 30 minuten later op zijn einde liep voelde ik me haast alsof ik naar een extra lange editie van "de zevende dag" had gekeken. er gebeurd heel wat op het scherm, maar boeiend wordt het nooit.
natuurlijk is deze film een uitstekend visitekaartje voor simpson, maar of er verder nog iemand iets aan heeft valt te betwijfelen.
misschien wil dit zeggen dat ik nog lang niet volwassen ben, en dat ik waarschijlik zestig moet worden alvorens ik kan genieten van een goedbedoelde arthouse, maar van mij krijgt demonsamongus geen hoge score
score 2 op 4

Geen opmerkingen: