zaterdag 28 februari 2009

fetus

jaar: 2008
genre: gore, horror, torture, creature, independent film
regiseur: Brian Paulin
cast: Nette Detroy, Brian Paulin, Kevin Barbare

sommige mensen zullen me er van beschuldigen dat ik een one-track-mind heb, en enkel gefocused ben op gore films, zonder diepgang en inhoud. niets is echter minder waar. zo zat ik hier onlangs nog met tranen in mijn ogen te kijken naar bolt, waarlijk een prachtige animatiefilm over een hondje dat ontdekt dat de wereld niet is zoals hij denkt wanneer hij de enige persoon verliest die hij liefheeft. maar nu is het wel zo dat mijn nickname niet sven of the pixar is, maar wel sven of the dead. dus schrijf ik hier ook geen review voor bolt, maar wel voor dit pareltje van onafhankelijke cinema, genaamd fetus.

in fetus ziet kevin hoe zijn vriendin sarah het leven laat tijdens de bevalling van hun kind; hij is er het hart van in en kan haar maar niet vergeten; teneinde raad koopt hij een oud boek over het oculte, teneinde met haar geest in contact te komen; maar de dingen gaan niet zoals hij het wil, en al gauw zijn er grote offers nodig om te verkrijgen wat hij wenst; maar kan hij wel de krachten controleren die hij oproept?

fetus is een filmpje van en met brian paulin, hier ten huize of the dead ook bekend onder de naam, "dien dikken rosten met zijn lang haar" die ook al verantwoordelijk was voor bone sickness, een uiterst luguber filmpje waarin een vrouw haar ongeneeslijk zieke vriendje probeerde op te lappen door hem restjes van lijken te voeren, wat uiteindelijk resulteerde in kotsbuien waarin de kots doorspekt was met grote witte maden en duizendpoten en meer van dat fraais, en een zombieplaag werd ontketend, die uiteindelijk de mensheid wegveegde;
alhoewel fetus begint als een hartverscheurend drama, is dit dus verre van wat er verder wordt geserveerd. brian paulin is tevens ook verantwoordelijk voor de special effects, en hij weet echt een walgelijk werkje te leveren;
de vunzigheden zijn haast niet op te noemen; een klein voorbeeldje: tijdens een ritueel begint een slachtoffer zijn eigen darmen letterlijk uit te kotsen. er komt echter zoveel tegelijk naar boven dat zijn gezicht ontploft, helaas voor hem zelf is dit niet dodelijk, zodat hij nog stuiptrekkend en gorgelend rondstommeld zonder de voorkant van zijn hoofd; kevin probeert hem uit zijn lijden te verlossen, door zijn vingers in de pruttelende en sputterende luchtpijp te proppen, waarna hij het hoofd helemaal vermorzeld met een cementblok. jammie. en dit is dan nog een van de MINST schokkende scenes. helemaal erg wordt het wanneer er emmers met in slijm drijvende rottende babyhoofdjes aan te pas komen, of wanneer een oorwurm zich nesteld in iemands penis via het urinekanaal, na een potje lijkenpoeperij.
brian paulin is naar mijn inzien ongetwijfeld de nieuwe hoop voor de onafhankelijke horror underground, en mag zich terecht scharen naast andere grote viezerikken zoals rian nicholson en lucifer valentine; ik kijk alvast uit naar zijn volgende film, en fetus krijgt van mij de topscore

score 4 op 4

ps, voor de geinteresserden; deze film is helemaal gratis te verkrijgen, dus contacteer mij indien gewenst;

1 opmerking:

Unknown zei

Amaaai, dat beloofd, nu maar hopen dat die download wat opschiet, want aan 128 Kb/sec. lijkt dat een eeuwigheid te duren...

Die zwarte tekst op rode achtergrond is letterlijk om pijn aan je ogen van te krijgen. Als ik jou was zou ik dat aanpassen, want het leest moeilijk...

Anyway, ik vond het een goeie bespreking !