vrijdag 13 februari 2009

my bloody valentine

jaar: 1981
genre:horror, gore, slasher
regiseur: George Mihalka
cast: Paul Kelman, Lori Hallier, Neil Affleck, Keith Knight

in het dorpje valentine's bluf gaat een urban legend de ronde. 20 jaar geleden raakte mijnwerker harry warden bedolven tijdens een instorting omdat de opzichters van de mijn reeds vertrokken waren naar het valenteinsbal. harry wist zichzelf in leven te houden door zijn collegas op te eten, en werd na zijn redding geinterneerd in een psychiatrische instelling. sindsdien mag er geen valentein meer gevierd worden, anders komt harry wraak nemen. een paar tieners besluiten het verbod aan hun laarzen te lappen en een bal te organizeren. nota bene op het terein van de mijnbouwmaatschappij.
algauw verschijnt er een mysterieuze moordenaar, en stapelen de lijken zich op.

aangezien ik deze review schrijf op vrijdag de dertiende had ik evengoed een review van friday the 13th kunnen schrijven, maar met valentein in gedachten voor morgen koos ik voor de minder bekende en in mijn ogen veel betere film my bloody valentine, die ook heden ten dage door de mangel wordt gehaald als remake.
nu moet ik zeggen dat ik eigenlijk nooit begrepen heb wat de mensen zo fantastisch vonden aan de friday the 13th franchise; onlangs herbekeek ik nog eens de eerste vier delen en weerom moest ik een negatief oordeel vellen, terwijl deze my bloody valentine nooit de erkenning kreeg die hij verdiende en zodoende ook ontsnapte aan een hele rits nutteloze sequels. het personage van de killende mijnwerker was er nochtans een die tot de verbeelding kon spreken, met zijn inktzwarte overal met laarzen, handschoenen, helm en gasmasker lijkt hij op een buitenaards insect, en zijn pikhouweel blijkt een uiterst doeltreffend moordwerktuig. daarintegen is jason in de eerste friday zo goed als afwezig, in de tweede te bewonderen met een patatzak over zijn hoofd, en slechts in deel drie te zien met zijn iconische hockeymasker.
misschien dat de friday reeks zoveel succesvoller was omdat er geregeld al eens blootborstige op seks beluste tieners in vookwamen, en my bloody valentine het op dat gebied braafjes houdt? alleszins blijkt de mijnwerker een even sadistische moordenaar die graag de harten van zijn slachtoffers in snoepjesdozen stopt en ze rondmailt.
zoals ik al zei is er tegenwoordig een remake van my bloody valentine in de cinema, speciaal geadapteerd om mee te doen aan de 3d revival hype, waarbij mensen nu op hun stoeltjes zitten met kartonnen rood/groen gekleurde brilletjes, en met schele koppijn weer naar buiten wandelen.
ik heb zo mijn bedenkingen bij deze remake, enkel en alleen omdat de filmbonzen zonder ideeen zitten, zoals ze binnenkort ook piranha nog eens gaan remaken.
maar zolang het vergeten klassiekers zoals deze nog eens onder de aandacht brengt, dan kan ik er mee leven.

score 3 op 4

Geen opmerkingen: