zaterdag 7 februari 2009

nikos the impaler

jaar: 2003
genre: gore, splatter, ocult
regiseur: Andreas Schnaas
cast: Joe Zaso, Felissa Rose, Andreas Schnaas

ergens in een grijs verleden leefde een roemeense barbaarse heerser genaamd nikos. hij had de gewoonte om mensen op gruwelijke wijze te vermoorden. eigenlijk een beetje zoals vlad dracuul. hoor ik daar iemand "plagiaat" zeggen?
nikos wordt echter vermoord, en al stervend vervloekt hij het nageslacht van zijn moordenaars, en brengt al zijn kwade krachten over naar zijn helm;
flash forward naar de moderne tijd;
nikos zijn bezittingen liggen uitgestald in een new yorks museum, en door een ongelofelijk stom toeval komt zijn geest terug tot leven; de gasten van het museum, en een klas kunststudenten zitten gevangen en moeten vechten voor hun leven;
Andreas Schnaas is een duitse uber-gore regiseur die onlangs toch de overstap wist te maken naar engelstalige films. liefhebbers van duitse cinema kennen hem alvast van antropophagous 2000, zombie 90, en de violent shit reeks;
mensen die zijn werk kennen weten dus alvast wat te verwachten, en voor wie het niet weet vat ik het kort samen; hersenloze bloederigheid.
van zodra nikos zijn eerste slachtoffer maakte in het museum herkende ik onmiddelijk weer de hand van de meester; bovendien begon ik ook automatisch een rekensommetje te maken;zoveel minuten speelduur gedeeld door zoveel potentiele slachtoffers in de film is om de zoveel minuten een slachtoffer. ik ging me er alvast gemakkelijk voor zetten. slasher films, zelfs van het bovennatuurlijke soort, brengen meestal geen verrassingen;
toch wist schnaas me te verrassen met de meest absurde plotwending ooit;
nadat nagenoeg alle mensen in het museum afgeslacht zijn, slagen enkelen erin om te ontsnappen naar buiten, zodat nikos daar zijn moordpartij kan verder zetten in
1 een fitness waar een douchende vrouw wordt verscheurd
2 een lesbo bar
3 een cinemazaal waar toevallig enkele van schnaas zijn oudere films getoond worden
4 een videotheek, waar nikos nog enkele tovertrukjes bovenhaalt en enkele dvd hoesjes tot leven wekt; zo wordt hij plots bijgestaan door
1 een in leder en latex gehulde vampirella
2 een zombie
3 enkele ninjas
4 een wel heel dikke adolf hitler
de absurditeit was dus riant aanwezig en liet me vooral hoofdschuddend naar deze film kijken in plaats van glimlachend;
toch kan schnaas op veel bijval rekenen bij andere onafhankelijke filmmakers. zo wist hij alvast lloyd kaufman en diens fetish actrise debbie rochon te strikken voor kleine gastrolletjes, maar of dat genoeg is om naar deze film te kijken...
nikos the impaler is dus een film waarvan het scenario overduidelijk geschreven is op enkele bierviltjes in het plaatselijke cafe waar schnaas graag zit; ongetwijfeld geschreven toen iedereen strontzat was, en alleen maar grappig voor wie toevallig strontzat is tijdens het bekijken van deze film;
aangzien ik al twee jaar geen druppel alcohol meer heb aangeraakt krijgt deze film van mij helaas een 2
score 2 op 4

Geen opmerkingen: