donderdag 12 februari 2009

outpost

jaar: 2008
genre: aktie, horror, undead
regiseur: Steve Barker
cast: Ray Stevenson, Julian Wadham, Richard Brake, Paul Blair

een groepje verloederde huurlingen wordt in dienst genomen door zakenman hunt. deze is in oost europa op zoek naar een nazi bunker waarin iets van onschatbare waarde zou liggen. ze komen tot de vaststelling dat de nazis experimenteerden om onsterfelijke supersoldaten te maken, en dat de experimenten geen complete mislukking waren; algauw worden ze belaagd door onstopbare vijanden.

outpost is zo een van die films waar ik op het internet over hoorde. ik nam me voor om, mocht ik hem ooit tegen komen, er toch eens naar te kijken, maar er niet actief naar op zoek te gaan. en aangezien ik hem deze week tegen kwam in de videotheek besloot ik hem maar eens te huren.

outpost heeft alvast zijn spannende momenten, vooral door de claustrofobische slecht verlichte scenes in de bunker. maar waar ik een slachting verwachtte door zombie duitsers moest ik mij tevreden stellen met astrale nazis, gevangen in magnetische velden, of zoiets.... dan hadden ze zichzelf gerust een vage wetenschappelijke uitleg kunnen besparen en er zombies van gemaakt.
qua slachting valt het allemaal nogal mee; de huurlingen sterven een voor een op verschillende wijze, en het einde is saai en voorspelbaar. al had ikzelf een ander einde in gedachten. toegegeven, het einde dat ik had verzonnen was ook saai en voorspelbaar. zelfs zo saai en voorspelbaar dat het bij de dvd extra's als alternatief einde staat.
outpost is dus een film met een half goed idee, dat op degelijke wijze werd neergezet, maar waar helaas meer mee had gedaan kunnen worden. voor een betere variant op dit thema verwijs ik graag naar de castle wolfenstein spelletjes, of desnoods naar de betere thriller "the bunker"
outpost mag je van mij alvast laten liggen in het dvd rek van de videotheek en wachten tot ze hem eens gratis uitzenden op prime of 2BE

score: 2 op 4

Geen opmerkingen: