zondag 17 januari 2010

Mulberry Street

Jaar: 2006
Genre: horror, gore, creature, zombievirus
Regisseur: Jim Mickle
Cast: Nick Damici, Kim Blair, Ron Brice, Bo Corre

In Manhattan breekt een virus uit dat mensen veradert in ratachtige mensetende zombie ratten (Of zo...) De inwoners van een vervallen flatgebouw proberen zich staande te houden tegen hun invasie.

Als deadline nog een voorbeeld was van hoe het niet moet, dan is Mulberry Street het voorbeeld van hoe het wel moet. Met weinig middelen en een ingenieus gekozen cast wordt hier een angstaanjagende sfeer gecreerd die mij bij vlagen op het puntje van mijn zetel wist te krijgen. Het enige wat enigszins een klein struikelblokje was voor mij, was de mutatie van mens tot rat. De rattenkoppen komen nogal komisch over, als marionetten die niet zouden misstaan hebben in een zwarte komedie zoals Meet The Feebles. Ook de kippen in Poultrygheist bleven steeds in mijn gedachten opduiken, en dit terwijl Mulberry Street niet grappig bedoeld is. Maar goed, zombies zijn zombies, en het is al eens leuk dat er voor andere minder voor de hand liggende opties gekozen worden dan steeds maar weer 'de levende doden'.
De nodige mix van aktie, drama en bloedvergieten is heel goed afgewogen, en nergens slaat de balans de verkeerde kant uit.
Mulberry Street krijgt van mij geen staande ovatie (ik zit net comfortabel) maar toch een klein applausje. Klap klap klap.

Score 4 op 4

Geen opmerkingen: