donderdag 30 oktober 2008

lurking fear

jaar: 1994
genre: horror, creature
regiseur: C. Courtney Joyner
cast: Jon Finch, Blake Bailey, Ashley Laurence, Jeffrey Combs, Allison Mackie

in lurking fear gaan enkele criminelen op zoek naar een verdwenen geldbuit op het kerkhof van lefferts corner. maar onder het kerhof loopt een gangenstelsel waar een familie gemuteerde canibalen leeft.

lurking fear is gebaseerd op een kort verhaal van h.p. lovecraft, een notoire gothic roman schrijver die al meer van zijn verhalen verminkt zag worden dan stephen king.
lurking fear is trouwens niet de enige bewerking van dit kortverhaal, aangezien er in 97 nog een filmpje van werd gedraaid, genaamd bleeders (a.k.a. hemoglobine) nu is bleeders wel een getrouwere adaptatie omdat deze film er wel in slaagt de barokke romantiek en onderdrukte sexualiteit van lovecraft te vatten, maar voor de rest is bleeders oersaai;
nee geef mij dan maar lurking fear.
goed, lurking fear IS pure filmpulp. snel gemaakt, met een rammelend scenario en niet al te fantastische regie, maar dat is compleet de schuld van regiseur joyner.
deze vent kan gewoon geen aannemelijk verhaal schrijven, laat staan verfilmen.
zo was hij ook mede verantwoordelijk voor de afschuwelijke "trancers" serie waarvan deel 6 geregiseerd werd door jay woelfull die later nog ghost lake ging regiseren, en ghost lake is een al even afreuse film. euh, ik ben even aan het afdwalen vrees ik. ik zal later wel verder uitwijden over ghost lake want deze film is zooooo slecht dat ik hem wel moet vermelden.
dus joyner kan geen films maken, zoveel is duidelijk. wat heeft lurking fear dan wel te bieden? wel, jeffrey combs natuurlijk! deze horror veteraan met reeds 91 rollen op zijn palmares kan gewoon niet nee zeggen tegen een lovecraft verfilming. zo was hij bijvoorbeeld ook al te bewonderen in re-animator en zijn vervolgen, castel freak, en from beyond (niet te verwarren met fulci's the beyond) combs speelt hier weerom de geleerde, en in deze rol zie ik hem het liefst. combs was ook de enige rede dat ik shark man heb uitgezien.
in een van de andere hoofdrollen herkennen we Ashley Laurence die dacht dat ze dank zij haar rol van kirsty cotton in de cult reeks hellraiser wel een grootse cariere tegemoet ging , maar helaas strandde in de vergetelheid. niet dat ashley werkloos thuis zit, of in burger king werkt of zo, maar buiten een paar gastrolletjes in E.R. en beverly hills of enkele t.v. films is haar cariere zo goed als dood, zeg maar levend dood.
zoals ik al zei heeft lurking fear voor de rest niet veel te bieden. de actie is flauwtjes, en de film sleept wat aan zodat je er gemakkelijk een half uurtje tussenuit kan knijpen om naar het toilet te gaan of een hapje te eten, zonder al te veel te missen. maar toch moet je hem eens gezien hebben. doe het niet voor mij, maar doe het voor jeffrey en ashley. ze zullen je dankbaar zijn.
score 2 op 4

Geen opmerkingen: