zaterdag 4 oktober 2008

the midnight meat train

jaar: 2008
genre: horror, thriller
regiseur: Ryuhei Kitamura
cast: Bradley Cooper, Leslie Bibb, Brooke Shields, Vinnie Jones, Roger Bart

soms heb je iets gehoord over een film, die er zo veelbelovend uitziet, dat je gewoon niet kunt wachten tot een officiele release, en je je dus genoodzaakt ziet je toevlucht te nemen tot het bekijken van eender welke obscure versie die je maar in je handen kan krijgen. zo was het voor mij dus ook met de op een kortverhaal van clive barker gebaseerde film the midnight meat train. deze ochtend zat ik dus te kijken naar een in het russisch overgedubde versie, met een ondertiteling, die grotendeels was opgesteld in zeer gebrekkig engels, waarschijnlijk gemaakt door iemand die slechts een gedeeltelijke notie had van de engelse taal, en alles had vertaald vanuit het spaans. dit kon ik merken aan de hier en daar nog steeds aanwezige spaanse woorden. (bv olvidas)
toen ik voor de zoveelste keer het engelse woordje "excrement" las waar het woordje "shit" had moeten staan, wist ik gewoon dat ik bijna de limiet had berijkt van wat een horrorfilmfan kan verduren om één van de eersten te zijn die deze film onder ogen krijgt.

leon is een fotograaf die hoopt om ooit met zijn plaatjes veel geld te verdienen. in een poging zijn werk in een befaamde gallerij te krijgen besluit hij een serie fotos te maken die de onderbuik van de stad moeten tonen. hij gaat 's nachts op pad en red zo toevallig een fotomodel uit de klauwen van een bende tuig in de plaatselijke metro.
wanneer het fotomodel de volgende dag in de krant als vermist staat opgegeven gaat hij zelf op onderzoek uit, en komt zo op het spoor van een seriemoordenaar die zijn slachtoffers uitpikt en vermoordt op de nachttrein.

the midnight meat train is een schitterende film, weldoordacht opgebouwd, en prachtig in beeld gebracht door de regiseur, die perfect weet hoe je de computer kan gebruiken om een shot te verfraaien. meestal heb ik het niet zo op al die digitale toestanden, en zie ik liever een plastic oog uit een plastic kop spatten dan een computergegenereerd effectje (oeps, spoiler!!) maar in deze film werkt het wel. sta je er toch nog sceptisch tegenover, bedenk dan maar dat de rol van de killer wordt gespeeld door de immer coole vinnie jones (bullet tooth tony) die er in slaagt om zonder een woord te zeggen pure dreiging uit te stralen.
zeker bekijken, tenminste, zodra die zeikerds van lionsgate hem eindelijk op de europese markt gooien.
score 4 op 4

Geen opmerkingen: