maandag 19 april 2010

Zombies Of Mass Destruction

Jaar: 2009
Genre: Horror, comedy, zombie.
Regisseur: Kevin Hamedani
Cast: Janette Armand, Doug Fahl, Cooper Hopkins

Het rustige eilanddorpje Port Gamble wordt opgeschrikt door een zombieuitbraak. Iedereen legt graag de schuld bij terroristen en zodoende worden de enige Iraniers geviseerd door het locale white trash. Ook een homokoppel had geen slechter moment kunnen kiezen om in dit bekrompen dorpje voor hun geaardheid uit te komen.

ZOMD is een zom-com (Wat zegt u? Ja ja een zom-com) die soms tot mijn grote spijt een beetje te prekerig over komt. Ik weet het. Het is slecht gesteld met de jeugd van tegenwoordig, en het kan nooit kwaad om hen een beetje moraal aan te praten, maar verdorie toch niet tijdens een zombiefilm. George Romero deed er ook wel aan, maar hij liet toch de prietpraat achterwege. ZOMD wil ons duidelijk maken dat homo's en Iraniers ook maar mensen zijn, en dat niet alle antwoorden bij God liggen, en sleurt er zodoende een paar te veel clichés door.
Bovendien is het Iraanse meisje Frida zo Arabisch als ik. En de homo's slechts een klein beetje verwijfder dan mij...ik bedoel haar.
Toch is niet alles verloren aangezien we toch wat leuke zombie-gore krijgen, en de nodige zombiegrelateerde humor. Een scene met een oogbal deed me bevoorbeeld nostalgisch terug denken aan de beruchte oor eet scene uit Braindead.
Maar voor de rest blijft het allemaal behoorlijk braafje. de zombies doen niets wat echt heel goor is, behalve dan iemand zijn gezicht eraf rukken. En wanneer het Iraanse meisje Frida gemarteld wordt door whit trash dan krijgt ze amper wat klappen en een spijker door de voet. (Noemen jullie dat martelen? Ik noem dat ontspanning.) Alles komt uiteindelijk op zijn pootjes terecht voor vrijwel iedereen. Now isn't that nice....
Ik kan best wel lachen met zombie-comedy's, maar toch heb ik mijn ondoden liever een beetje grimmiger en rauwer, of grappiger. Deze lag er een beetje te veel tussenin. Het zal wel smaak zijn vermoed ik.
Maar ach, ik ben en blijf een zombienerd, en als er een levend lijk in mee doet sta ik al te juichen. Vandaar mijn toch nog voldoende eindscore.

Score: 3 op 4

Geen opmerkingen: