zaterdag 17 april 2010

Hora

Jaar: 2009
Genre: horror, Rape & Revenge, Exploitation, Grindhouse
Regisseur: Reinert Kiil
Cast: Isabel Vibe, en een paar venten met hele vreemde letters in hun namen.

De schrijfster Rikke trekt zich zonder haar man terug in een buitenverblijfje om daar de laatste hand aan haar roman te leggen. (Iets wat wel meer gebeurd in films met schrijvers)Maar ze wordt systematisch lastig gevallen door de buren, een debiel en een politieagent, die maar al te graag hun handen op haar leggen. Ze verkrachten haar, en kerven het woord 'hora' (Hoer) in haar voorhoofd. De getraumatiseerde Rikke onderneemt daarna een vendetta, vol bloederige wraak.

Hora is een poging om de exploitationfilms terug tot leven te roepen, ongetwijfeld geinspireerd door de Tarantino/Rodriguez collaboratie van een tijdje terug, en net zoals ik onlangs al vermelde met Run! Bitch Run! is ook deze film exploitationgewijs geslaagder te noemen dan Death Proof of Planet Terror.
Om te beginnen hebben we het scenario dat vrijwel volledig gebaseerd is op I Spit On Your Grave aka Day Of The Woman, waarin een schrijfster misbruikt wordt door een paar dorpelingen, waaronder een debiel. En ook de manier waarop Rikke wraak neemt komt in grote lijnen overeen met Jennifer Hills haar revanche. Alleszins worden we toch getrakteerd op een penisverwijdering. Typisch voor rape & revenge, want ook in The Last House On the Left van Wess Craven moest een van de verkrachters zijn pipila er aan geloven. Hoe kan je anders een man beter straffen dan door zijn ding dong te amputeren?
Nog zo een trukje wat ze vroeger tijdens dat soort films uithaalden was het inlassen van frames van pornofilms tussen de gewone reels. Zo krijg je tijdens de verkrachtingsscenes telkens flitsen van amper een seconde waarin je al dan niet bloedende gepenetreerde openingen ziet. natuurlijk, de viezerikken die hun dvd frame per frame kunnen afspelen kunnen het allemaal op hun gemakje bekijken.Of het de openingen van Isabel Vibe zelf zijn weet ik niet, maar het zou me niet verbazen, aangezien ze in haar thuisland Noorwegen een bekende pornoster is. Ze heeft er alleszins geen moeite mee om de helft van de film 'in haren bloten' rond te lopen. Nog zo iets waar ze ook in de jaren zeventig niet vies van waren.
Ook zo een grapje dat ze waarschijnlijk nog veel zullen herhalen is die van de 'missing reel', waarin ze net als het interessant wordt, opeens het beeld laten verdwijnen en alleen de thematische achtergrondmuziek laten spelen. Juist ja...
Laten we het er maar op houden dat Hora een uitstekend stukje exploitation is, geschikt voor de genreliefhebbers, en, vrees ik, ook alleen maar voor de genreliefhebbers.

Score 3,5 op 4

Geen opmerkingen: