maandag 17 november 2008

saw v

jaar: 2008
genre: horror, torture, psychology
regiseur: david hackl
cast: Tobin Bell, Costas Mandylor, Scott Patterson

toen james wan en leigh whannel in 2003 liepen te leuren met hun studentenfilm en het door henzelf geschreven scenario waarin 2 mannen vastgeketend wakker werden in een kamer wisten ze onmiddelijk de aandacht te trekken van de hollywood studios. in no time werd de film ingeblikt met een voor het genre vernieuwende kijk op de psychologische thriller; saw werd een hit, en algauw werden de sequels aaneen geregen. aanvankelijk hielp whannel nog meeschrijven aan de scenarios alhoewel james wan in de regisseursstoel vervangen werd door Darren Lynn Bousman, maar na een tijdje zag zelfs whannel ervan af om zijn geesteskind nog verder te exploiteren.
ondertussen zijn we al 2008, en is saw reeds toe aan zijn vijfde editie.

saw v draait voornamelijk om fbi agent mark hoffman die in saw 4 de fakkel overnam van jigsaw. hoffman wordt nu op het spoor gezeten door een andere fbi agent, en moet in een race tegen de klok zijn geheime identiteit veilig stellen, en ondertussen nog enkele mensen wijze levenslessen bijleren door hen te onderwerpen aan gruwelijke folteringen.

saw v komt maar traagjes op gang. dit is vooral de schuld van de vele vele vele flashbacks. ik ken mensen die niet naar de topserie lost willen kijken door al die flashbacks, en ook voor hen zal saw v een hopeloze warboel lijken. bovendien hebben ze het in die flashbacks geregeld over amanda, maar deze is nergens te zien omdat actrice shawnee smith geen zin meer had om nog mee te doen; natuurlijk zijn de flashbacks noodzakelijk, volgens de bazen van lionsgate, want acteur tobin bell is nog steeds waanzinnig populair en een saw film zonder jigsaw zou onmogelijk zijn. het resultaat? door de vele vele flashbacks blijft er haast geen ruimte over om nog een deftig scenario te schrijven over wat er in de hedendaagse tijd afspeelt.
saw v wist me op geen enkel moment te boeien. de personages die sterven doen me niets; bij hun dood word ik warm nog koud; het verhaal wist me op geen enkel moment te boeien of te verrassen; en dat is toch de rede waarom de saw films zo populair waren bij mij,: het onverwachtte einde dat me elke keer liet opveren, roepend "kut! dat ik daar niet opggekomen was!"
saw v is dus een flopfilm, gauw ineengeknutseld om voort te teren op het succes van de voorgangers en nog steeds is de koe niet leeggemolken, de citroen niet uitgeperst tot op de laatste druppel.
ongetwijfeld heeft jigsaw wel nog een pakhuis of drie volgestouwd met wrede valstrikken, en cassettebandjes vol bedreigingen. de wereld loopt vol met mensen die het leven niet naar waarde schatten, costas mandylor zal wel nog een film of 10 de rol van hoffman spelen, en jigsaw kunnen ze nog wel laten opdraven in vele vele vele flashbacks.
lionsgate heeft de releasedatum voor saw 6 al vastgelegd op 23 oktober 2009, dus ik weet alvast zeker wat de slechtse film van volgend jaar gaat worden. de slechtste film van dit jaar is voor mijn part saw v en hij krijgt van mij een dikke vette nul
score 0 op 4

Geen opmerkingen: