woensdag 19 mei 2010

BloodRayne

Jaar: 2005
Genre: Horror, Gore, Vampire
Regisseur: Uwe Boll
Cast (Houd jullie vast) Kristanna Loken, Michael Madsen, Matthew Davis, Udo Kier, Meat Loaf, Michael Paré, Billy Zane, Michelle Rodriguez en Ben Kingsley

Rayne is een Damphir, een kruising tussen een mens en een vampier. (zoals Blade dus) die in achtienhonderd en nog wat ergens in Roemenie als circusfreak moet werken, tot ze weet te ontsnappen en ze met haar zwaarden bloederige wraak gaat nemen op de vampier die haar heeft geschapen. (Zoals Blade dus..)

Ik heb onlansg al eens gezegd dat uwe Boll zijn films zelden of nooit hoog scoren op IMDB. Zo haalt BloodRayne daar een schamele 2,7. Is dat terecht? Nee, eigenlijk niet. Misschien dat Bloodrayne bij de mainsream kijker niet zo in de smaak valt, maar ik heb al lang geleerd om over kleine gebreken zoals magere scenario's en krampachtige acteerprestaties heen te kijken. Bloodrayne is een film tjokvol B-film sterren voor de rasechte b-film liefhebbers.
Kristanna Loken zouden we allemaal nog moeten kennen als de TX terminator uit terminator 3 met haar opblaasbare borsten en amper een paar woorden tekst. In BloodRayne moet ze heel wat meer uitkramen, maar de dialogen zijn zo slegt dat ze waarschijnlijk liever gewoon had gezwegen. ook haar vechtkunstjes zijn wat aan de zwakke kant, wat vreemd is want in T3 kon ze toch Arnold een pak slaag geven. Laten we het er maar op houden dat ze niet echt de beste keus was voor de rol? Misschien ook dat ze daarom in BloodRayne 2 en 3 vervangen werd door een andere actrice? Ik zou het echt niet weten...
Over de rest van de cast kunnen we echt niet klagen. Michael Madsen is gewoon zichzelf en speelt zijn rolletje exact hetzelfde zoals hij zijn rolletjes in andere films speelt. Je kan de man niet echt een method actor noemen; Een actor ook niet, trouwens, maar Madsen komt er toch altijd maar mee weg.
Mensen die het in hun hoofd halen om slechte dingen te willen zeggen over Meat Loaf, die kunnen best eerst hier in mijn kast komen tellen hoeveel cd's ik staan heb van hem, en dan nog eens twee keer nadenken. Meat Loaf Rockt. Nem!
En Ben Kingsley is een Oscarwinnaar.
Tel daar dan nog eens de speciale effekten van Olaf Ittenbach bovenop. ittenbach is zo een van die Duitse viezerikken die geregeld in het gore splattermilieu opduiken. Is het niet als regisseur ( Garden of Love) dan toch bij de make-up dienst (Mutation 2, Barricade, Dard Divorce) Steeds met walgelijke gevolgen.
Vreemd toch dat met al deze positieve aspekten BloodRayne amper een 3 scoort op IMDB?
Nou, om eerlijk te zijn is het een behoorlijk debiele film hoor. Zelfs al het gratuit bloed en bloot weet het niet echt te redden, en ik heb em in drie keer moeten zien voor hij uit was, omdat ik telkens iets beters te doen had dan verder kijken. Dat wil al heel wat zeggen vrees ik, want ik kijk normaalgezien naar de stomste dingen ter wereld zonder geeuwen. Of misschien had ik mijn dag niet? Is het omdat weer maar eens blijkt dat videogame verfilmingen niet echt werken? Of omdat het me gewoon te veel aan Blade deed denken?
Ik zou het niet weten. Daarom dan toch maar een gemiddelde score.

Score: 2,5 op 4

Geen opmerkingen: