zondag 21 februari 2010

The Collector

Jaar: 2009
Genre: Horror, Gore, Home invasion
Regisseur: Marcus Dunstan
Cast: Madeline Zima, Josh Stewart, Juan Fernández

Arkin is een ex-gevangene die wanhopig probeert de schulden van zijn ex-vrouw af te betalen, alvorens de schuldeisers haar en hun kindje een kopje kleiner maken.
Ten einde raad aanvaard hij een klusje als inbreker om een kostbare edelsteen uit een huis te halen. Maar tot zijn grote pech wordt dit huis ook bezocht door The Collector, een sadistische killer die zijn slachtoffers om zeep helpt door hen in gruwelijke valstrikken te laten lopen. Arkin raakt hopeloos verstrikt in het huis. Kan hij samen met de bewoners de uitgang vinden?

Zei daar iemand 'gruwelijke valstrikken' ? Dat klinkt haast als een saw film. En ja hoor. Regisseur Marcus Dunstan is de schrijver van Saw 4,5,6 en 7, alsook van de totaal debiele, hilarische, gore Feast trilogie; Ik wist dus wel ongeveer waar ik me aan kon verwachten.
Toch is The Collector niet zomaar een doorslagje van Saw of Feast. Het is een op zichzelf staande film die niet probeert te kopieren, maar te evenaren. Ik moet zeggen, het lukt wel aardig.
Het sadisme van de Saw films zit er alleszins wel in. Hoewel sommige valstrikken behoorlijk debiel zijn, zijn anderen dan weer heel goed gevonden. Een scene met een kat, een kleverige zuurhoudende vloer, en een guiliotine-raam deden me echt huiveren. Een vrij-scene, in de nabijheid van enkele struikeldraden die een dodelijke valstrik in werking kunnen stellen was behoorlijk spannend te noemen.
Het enige waar ik op had gehoopt in deze film ontbrak, namelijk de foute humor uit Feast, maar ja, je kan niet alles willen.
The Collector is een rauwe, bloederige film, uitstekend geschikt voor de mensen die de Saw serie een beetje beu zijn, maar toch nog graag eens iets bloederigs zien.

Score: 4 op 4

Geen opmerkingen: