zondag 10 mei 2009

underworld 3: rise of the lycans

jaar: 2009
genre : horror fantasy
regiseur: Patrick Tatopoulos
cast: Michael Sheen, Bill Nighy, Rhona Mitra

in underworld 3 gaan we een paar honderd jaar terug in de tijd om te zien hoe de vete tussen de weerwolven en de vampiers eigenlijk is ontstaan, waarop reeds werd gezinspeeld in de vorige twee underworlds.
we zien hoe lycan lucian de slaaf is van vampierkoning viktor. maar lucian aast op zijn vrijheid, en tevens ook op vampierenprinses sonja. sonja helpt lucian ontsnappen maar moet zelf achterblijven. wat volgt is een veldslag tussen wolven en vampiers die in een lord of the rings film niet misstaan zou hebben, en eerlijk gezegd vraag ik mij af of al het slap gelul gedurende het eerste uur van de film niet enkel diende tot aanleiding voor deze oorlog. want eerlijk gezegd vond ik er voor de rest maar niks aan. natuurlijk kan ik ook mis zijn; natuurlijk kunnen alle goede stukken zich net hebben afgespeeld op de momenten dat mijn aandacht verslapte en ik in slaap sukkelde, want eerlijk: ik kon nauwelijks mijn ogen open houden.
nochtans meen ik mij te herinneren dat ik de eerste underworld wel wist te aprecieren voor zijn gestileerdheid en zijn overwegend blauwe en zwarte tinten, en niet omdat ik een latex fetishist ben.
regiseur Tatopoulos (die welliswaar zijn strepen verdient heeft in de art department van onder andere i am legend, the ruins en silent hill) weet ook niet echt een bezielende sfeer op te roepen. de acteurs doen wel hun ding maar ergens gaat er iets verloren zodat ik het gevoel had naar een wel heel traag verteld verhaal te kijken, gemonteerd met enkele outtakes van een cradle of filth videoclip;
nu zullen er wel heel wat mensen het oneens met me zijn maar die kunnen dan allemaal collectief mijn rug op. smaken verschillen nu eenmaal en tot mijn smakenpalet behoort geenszins een film zoals underworld 3 die niks of nauwelijks niks weet toe te voegen aan het underworld verhaal en enkel en alleen gemaakt schijnt te zijn om rhona mitra in een strak pakje te wurmen.
nu zal het enkel nog afwachten worden tot ergens een scenarioschrijver met een embolie een scenario uitwerkt waarin de lycans en vampiers hun burenruzietje gaan uitvechten op ruimteschepen in het jaar 4000.

score 1 op 4

Geen opmerkingen: