zondag 24 mei 2009

the devil's tomb

jaar: 2009
genre: horror, aktie
regiseur: Jason Connery
cast: Cuba Gooding Jr., Ron Perlman, Taryn Manning, Henry Rollins

een troepje soldaten wordt ergens midden in een woestijn gedropt om enkele geleerden te redden die niet meer uit een ondergrondse bunker raken. eenmaal aangekomen stuiten ze op een oude kwade kracht die 2000 jaar lang opgesloten is gebleven.

the devil's tomb start dus al met een bijzonder onorrigineel gegeven, en levert verder ook niets meer af dan dat; klaarblijkelijk slaat de crisis ook in alle hevigheid toe in hollywood, want een deftige scenarioschrijver inhuren zat er alvast niet in. de film probeert ergens het midden te houden tussen de spannende tunnelscene's in aliens 2, en de meer theologische aspecten van films als dogma en the prophecy, maar slaagt er enkel in om slecht uitgediepte personages doelloos door gangen te laten rennen terwijl andere personages passages uit de bijbel citeren, waar zelfs de meest conservatieve pastoor zich nog voor zou schamen om ze luidop uit te spreken. bovendien ziet de niphelhim (zoek het zelf op op wikipedia want ik ga hier niet de bijbelgeleerde uithangen) waar het verhaal om draait er uit als een afgedankte alien uit the x-files, verpakt in plastic folie om hem lekker vers te houden; voorts worden mensen om onduidelijke redenen besmet met een of andere ziekte die hen zweren op gans hun lichaam doet krijgen en hen dwingt om hun naaste medemens lelijk pijn te doen.
zoals ik al zei: het is crisis in hollywood, en zelfs de beste acteurs moeten bijklussen om een centje te verdienen. in pulpfilms zoals deze verwacht je eerder afgeleefde b-film acteurs zoals lance henriksen, of casper van dien, dan verdienstelijke acteurs als cuba gooding jr of ron perlman die toch best wel enkele geslaagde big budget films op hun palmares hebben. cuba gooding jr zouden ze zelfs zijn oscar moeten afhandig maken, om die vervolgens zonder vaseline in zijn achteruitgang te rammen enkel en alleen al als boetedoening voor zijn rol in deze devil's tomb.
ook moest ik tot mijn grote spijt vaststellen dat henry rollins in deze film meedoet;
rollins was in de jaren negentig een van de personen waar ik als tiener naar opkeek vanwege zijn no-nonsense rock atitude. rollins kwam in de muziekwereld terecht door tijdens een optreden van de band black flag doodleuk op het podium te klimmen en de zanger, die volgens hem ondermaats presteerde van het podium te flikkeren om daarna definitief zijn plaats in te nemen. later richtte rollins zijn eigen rollins' band op, en had een redelijk grote mtv hit met het nummer "liar"
helaas staat rollins zijn muzikale cariere tegenwoordig op een laag pitje, en verdient hij de kost met opduiken in middelmatige films. toen ik dus medio de jaren negentig mijn rollins band tattoo liet zetten had ik nooit kunnen vermoeden dat mijn idool zo laag zou zinken...
the devil's tomb is en filmpje dat mij vandaag een anderhalf uur van mijn leven heeft doen verspillen, en ik zou iedereen willen aanraden om hem links te laten liggen en bevoorbeeld een wandeling in de natuur te gaan doen. de wereld is tenslotte toch veel te mooi om die te negeren ten gunste van dergelijke cinematografische rotzooi.

score 0 op 4

Geen opmerkingen: