maandag 29 maart 2010

Repo Men

Jaar: 2010
Genre: Sci-fi, aktie
Regisseur: Miguel Sapochnik
Cast: Jude Law, Forest Whitaker, Liev Schreiber

Remy is een repo man, belast met het terugvorderen van kunstorganen bij mensen die hun afbetaling niet tijdig inlossen. Dat dit terugvorderen veelal dodelijk afloopt voor de arme sloeber waar het kunsthart of de kunstlong in zit was voor Remy nooit een probleem. Tot hij natuurlijk zelf met een kunsthart opgezadeld raakt. Remy slaagt er niet meer in iemand te doden, en mist zo de ene betaling na de andere. Al gauw krijgt hij zijn oude collega's achter zich aan.

Het idee van terugvorderbare kunstorganen is niet nieuw. Het werd al eens toegepast door Daryl lynn Bousman, regisseur van enkele Saw films, maar die maakte van het hele verhaal een soort rock opera. Op zich niet slecht, maar niet wat ik ervan verwacht had. Ik bedoel maar, er werd heel wat afgezongen, maar weinig organen verwijderd.
In Repo Men, gebaseerd op het boek The Reposession Mambo, is dat wel even anders. Toch is Repo Men geen horror, maar eerder een aktiefilm, en dan nog niet eens zo orrigineel als ik had gehoopt. Het verhaal dat we voorgeschoteld krijgen is bijzonder standaard te noemen in zijn opbouw. Het zal niet de eerste keer zijn in een film dat de hoofrolspeler opgejaagd wordt door zijn soortgenoten. Vooral in de jaren negentig hadden we veel gelijksoortige aktiefilms, veelal met rollende spierbundels in de hoofdrol. Geef toe, Jude Law is niet zo meteen een voor de hand liggende aktieheld. En Forest Whitaker al evenmin, trouwens.
Ik vind het allemaal wel naar behoren uitzien en klinken, maar toch mis ik iets in deze film. Ik kan er niet zo meteen de vinger op leggen, maar toch...
Enfin, Ik kan niet zeggen dat deze ilm me verveeld heeft, of dat ik tegen mijn goesting heb zitten kijken. Waarschijnlijk zal ik hem ooit wel nog eens herbekijken ook. Dat ik dan het verrasingseinde al gezien heb zal me dan niet storen, aangezien ik het de eerste keer al van ver aan zag komen.

Score 3 op 4

Geen opmerkingen: