zondag 27 december 2009

Triangle

Jaar: 2009
Genre: horror, thriller
Regiseur: Christopher Smith
Cast: Liam Hemsworth, Melissa George, Rachael Carpani, Michael Dorman

Jess is een vrouw met een autistisch zoontje. Voor hem zorgen is een hele opgave, en op een dag gaat ze in op de uitnodiging van Greg om met enkele van zijn vrienden een pleziertochtje te maken met zijn jacht. Maar wanneer ze in een storm terechtkomen raken ze verdwaald en moeten ze hun zinkend schip verlaten en aan boord klimmen van een passerende cruiser die op het eerste zicht verlaten lijkt, maar dan beginnen er doden te vallen.

Het thema van de spookboot lijkt hopeloos cliche, en ik zou kunnen beginnen vertellen waarom dit niet zo is, maar dan verklap ik al onmiddelijk de helft van de film. Eigenlijk is het heel moeilijk om iets zinnigs te zeggen over Triangle zonder de grootste plotverrasing te verklappen. Wie de trailer op youtube bekijkt, die weet onmiddelijk teveel voor zijn eigen goed, dus is het beter om volledig blind en ongeinformeerd aan deze film te beginnen. Maar hoe prijs je dan zoiets aan?
Ik kan alleen maar zeggen dat als ik Triangle een beetje vroeger op het jaar had gezien, hij waarschijnlijk wel mijn eindejaarslijstje zou gehaald hebben, al kan ik moeilijk zeggen op welke plaats omdat ik hem ten slotte nog maar net gezien heb en misschien dus wat last heb van overenthousiasme.
Alleszins is Triangle een weloverdachte film, met een compleet uitgebalanceerd scenario waar werkelijk niets aan rammelt. Vaak kijk je naar een film en denk je: "Oké, maar hoe komt dat nu zo?" In Triangle lijkt alles steek te houden en zit je niet met zeshonderd rond je hoofd cirkelende vraagtekens.
Regiseur Christopher Smith kennen we nog van de film Creep, over een mutantachtige killer die in metrostations ronddwaalt en dergelijke...nou ja, laten we zeggen dat Creep geen al te verbluffend scenario had. Ster van deze film is Melissa George die al eens vampieren mocht bevechten tijdens een dertig dagen durende nacht, nadat ze al eens in een huisje in Amityville had gewoond. Ook hier doet ze waar ze goed in is: gillen, rondrennen, en terugvechten.
Goed, zoals ik al zei: Ik moet hier moeite doen om te loven zonder te spoilen, dus kan ik enkel afsluiten met de woorden: Vertrouw nonkel Sven of The Dead, bekijk de film, kijk niet naar de trailer.

Score 3,5 op 4

Geen opmerkingen: