donderdag 24 december 2009

jaarafrekening 2009

zoals elk jaar wordt je her en der om de oren gelsagen met diverse best of/ worst of lijstjes. waarom zou dat hier dan anders zijn; natuurlijk zijn er dit jaar veel goede en nog veel meer slechte films verschenen. natuurlijk is het beter om ons te focussen op de goede aspecten in het leven (en de dood) dan op de slechte. bijgevolg zal mijn lijste aanraders langer zijn dan de afraders. met andere woorden: alles wat niet in mijn top tien staat dient vermeden te worden. alles wat in mijn top vijf staat dient absoluut vermeden te worden.
natuurlijk heb ik me tot de categorie horror beperkt. voor eindejaarsbesprekingen van allerhande andere genres verwijs ik liever naar de meer serieus ingestelde mensen.

de beste:
1) paranormal activity
dat een groot budget niet nodig is om een goed film te maken wordt nogmaals bewezen.

2) zombieland
niet zozeer horror als wel buddy movie. een zeldzame verfrissing in tijden waarin iedereen de gemeeste wil zijn.

3) black devil doll
de geest van een zwarte activist komt childsplay gewijs terug om bijzonder rondborstige blanke vrouwen te vermoorden en verkrachten. zo fout dat het weer goed wordt.

4) drag me to hell
Raimi's triomfantelijke comeback naar de horror

5) halloween 2
heeft op de valreep mijn lijstje nog gehaald.
rob zombies remake van halloween 2 is hondsbrutaal.

6) necromentia
zeer geslaagde film over schuld, boetedoening en bloederigheid.

7) doghouse
film over de verschillen tussen mannen en vrouwen. mannen komen van mars, en vrouwen van...planet terror.

8)pandorum
een herkolonisatiemissie in de ruimte loopt helemaal verkeerd. de overlevenden moeten zich staande weten houden tussen bloeddorstige mutanten.

9)the hills run red
aardig slasherfilmpje zoals ze er tegenwoordig te weinig maken.

10) dead snow
na de teleurstellende outpost over nazi zombies komt er dead snow, over nazi zombies. sieg gore!


normaal had ik hier ook graag 'hanger' van ryan nicholson tussen gezet, maar aangezien ik alleen maar de zwaar gecensureerde versie van deze film gezien heb kan ik slechts heel moeilijk oordelen over de kwaliteit ervan.

en dan nu de slechtste. bah...

1) jennifer's body
totaal gehypte film met totaal gehypte hoofdrolspeelster megan fox. deze film had beter gewerkt als ze er 1) gore en 2) tetten in hadden gestopt.

2) saw 6
hoewel saw 6 in het totaal niet slecht scoorde bleef ik toch weer met een gevoel van teleurstelling achter. misschien dat saw 7 het beter doet, maar dat betwijfel ik.

3)wrong turn 3
lelijke cannibalen in het bos zonder script. afvoeren.

4) devil's tomb
een troep elitesoldaten gaan in een oeroude tombe enkele verloren wetenschappers zoeken, en vinden een saai scriptloos horrorverhaaltje.

5) seventh moon
sommige regiseurs blijken vaak eendagsvliegen of one-trick-ponu's te zijn; alsook de regiseur van seventh moon die vroeger hoge ogen gooide met blairwitch project (waar ik persoonlijk niks aan vond) en altered (die door vele critici verguisd werd, maar die ik dan weer best wist te pruimen) met seventh moon schippert hij een beetje tussen de twee in, en beland zo op de vijfde plaats in mijn afrekening.

Geen opmerkingen: