zondag 17 oktober 2010

Sculpture

Jaar: 2009
Genre: Horror, slasher
Regisseur: Pete Jacelone
Cast: Raine Brown, Misty Mundae en iedereen uit de plaatselijke fitness.

De jonge kunstenares Ashley werd door haar vader die wedstrijdbodybuilder was jarenlang seksueel misbruikt. Ze ontvlucht het ouderlijke huis en besluit om nooit meer weer te keren.
Maar wanneer haar vader sterft weet haar broer haar te overhalen terug te komen voor de begrafenis. Ze neemt een baantje aan als hostess in de fitness van haar overleden vader en algauw ontwikkeld ze een fascinatie voor de aanwezige bodybuilders. ze besluit een standbeeld van het perfekte mannelijke lichaam te maken, met echte lichaamsdelen natuurlijk.

Sculpture omschrijft zichzelf als een psychologische horror gore festival. Ik vrees dat ik het daar niet mee eens kan zijn. Voor de psychologische kant wordt er te weinig overtuigend geacteerd. En ook voor de gore hoeven we het niet te doen, want de plastic ledematen en het hele waterige rode goedje dat ze bloed willen noemen overtuigen nog minder dan de bijrolacteurs.
Verdomme waarom kijk ik dan naar dergelijke troep? Wel, omdat ik altijd al dol geweest ben op dergelijke troep.
Het is allemaal zo knullig en debiel dat ik de helf van de film met een onnozele glimlach op mijn smoel gezeten heb.
Nog een rede om te kijken is Raine Brown. Dit spettertje van amper anderhalve meter kende ik al van de films 100 tears, Pink Eye, en Timo Rose's Baricade, en heden ten dage behoort ze tot één van mijn favoriete horrorladys. Of ze nu het slachtoffer moet spelen of de psycho, ze weet tenminste altijd haar rol te spelen volgens de noden van het scenario. Ook zo iets aan Raine is dat ze tot nu toe, voor zover ik weet, het vertikt om uit te kleren te gaan voor een rol. Meer dan wat ondergoed krijgen we van haar niet te zien, en in het b-pulp genre is dit vaak nogal zeldzam.
Voor het vrouwelijk naakt wordt in deze film dan ook beroep gedaan op Misty Mundae. Een van de grootste sterren van Seduction Cinema in erotische films zoals An Erotic Wherewolf In London, Sexy Adventures of Van Helsing, Bikini Girls on Dinosaur Planet en The Lord of the G-Strings: The Femaleship of the String. Ook in het reguliere horrorgenre draait ze al aardig lang mee, en ik heb al zoveel films met haar gezien dat ik zelfs niet meer ga beginnen opnoemen.
Oké, een paar dan: Shock-O-Rama, The Rage, Dying God, en de Masters Of Horror aflevering Sick Girl.
Voor de rest bestaat de cast dus uit nobele onbekenden die beter eens een beetje minder in de fitness zouden zitten en een beetje meer acteerlessen hadden kunnen nemen.
Sculpture is een film die verloopt zoals je het verwacht. Ashley verleidt en vermoordt mannen, hakt ze in stukjes, alles wordt even onderbroken voor een flashback of twee, en een scene waarin ze de band met haar broer verstevigd. Het scenario weet nergens te verrassen of te schokken, en ik mis vooral al de onbenutte kansen die hierin verscholen zaten. Want met een groter budget, een gedrevener regisseur, en een betere cast (behalve dan Raine Brown) had dit wel nog iets kunnen worden.
De reguliere filmkijker zal deze film uitspuwen. Bij mij kan er nog een 2 vanaf.

Score : 2 op 4

Geen opmerkingen: