woensdag 3 maart 2010

Growth

Jaar: 2009
Genre: sci-fi, parasite, body-horror
Regisseur: Gabriel Cowan
Cast: Mircea Monroe, Christopher Shand, Brian Krause

Op een eiland doen wetenschappers onderzoek naar het verbeteren van mensen door hen te besmetten met parasieten. Dit loopt niet zoals gepland en al gauw vormen de parasieten een gevaar.

Growth is een film met een behoorlijk gammel scenario. Het hele 'parasieten om te verbeteren' idee is nogal ver gezocht, tenzij je wil vermageren door een lintworm in te slikken (jakkes)en dat de infectie met parasieten gevaarlijk wordt, wordt nooit echt verduidelijkt. Of het moet zijn dat ik niet echt meer aan het opletten was toen ze uitlegden waarom het allemaal zo schadelijk is. Personages worden clichématig voorgesteld met bijzonder cliché relatie- en familiebanden. Op een bepaald moment ging er iemand dood, en wist ik totaal niet wie het was. Dat wil al veel zeggen.
Ik persoonlijk had er meer van verwacht. Veel meer. Ik had er zoveel van verwacht dat ik al die rammelende scenariogebreken over het hoofd had willen zien. Maar helaas.
Alles wat ik gewend ben uit genre-pareltjes zoals Slither en Night Of The Creeps was hier afwezig. De enige scene die me even aandachtig maakte was wanneer een personage gaat overgeven en in de wc een hoopje wormen ontdekt. Maar dergelijke smaakmakertjes werden al beter gedaan in bijvoorbeeld The Centipede Horror uit 1984, Mermaid in A Manhole (1988) of recentelijker in Bone Sicknes (2004)
Walgelijk wordt het helaas nooit. Komaan zeg, hoe kan je nu een film maken over mensen die door parasieten geinfecteerd zijn, en nergens nooit walgelijker over de dag komen dan een aflevering van De Planckaerts?
Je hoeft voor zoiets zelfs niet eens walgelijk uit de hoek te komen. Kijk naar de film Bug (2006) waarvan je de kriebels krijgt zonder iets te zien.
Alle bovengenoemde films zijn meesterwerkjes op hun eigen manier. Growth was dat duidelijk niet.

Score 0 op 4

Geen opmerkingen: