donderdag 18 maart 2010

Survival Of The Dead

Jaar: 2009
Genre: Horror, gore, zombie
Regisseur: George Romero
Cast: Devon Bostick, Athena Karkanis, Kathleen Munroe, Richard Fitzpatrick, Alan Van Sprang, Kenneth Welsh

Een hoopje militairen hopen op een eiland een veilige plek te vinden om een zombieplaag te ontvluchten, maar raken verwikkeld in een machtstrijd tussen twee families.

Dat ik fan ben van George Romero zijn zombiefilms moet toch al eens iemand opgevallen zijn. Vooral door mijn Nickname keuze. Mensen die niet weten wie George Romero is mogen nu hun pc afzetten en in de videotheek bij de horrorklasiekers gaan kijken. Het zou kunnen dat ze daar Night Of The Living Dead aantreffen. Night...is zo één van die films die ik graag aanhaal als schoolvoorbeeld van immense dreiging en gruwel met beperkte middelen. Toen Romero deze film ineen knutselde werd hij onmiddelijk de trendsetter van het kannibalistische zombiegenre. Voor Romero waren zombies gewoon willoze mensen onder invloed van een voodoo ritueel. Na Romero waren het de op vlees beluste ondoden. Romero wist zijn toure de force nog twee maal te herhalen, met Dawn Of The Dead en Day Of The Dead. Dawn Of The Dead werd speciaal voor de Europese markt hercut door Dario Argento, met een nieuwe soundtrack van de hand van de band Goblin, en onder de naam Zombi uitgebracht. Dit inspireerde cultcinema maker Lucio Fulci op zijn beurt dan weer tot het maken van zijn film Zombi 2 (en verklaart meteen ook waarom er nergens een zombi 1 te vinden is tegenwoordig)misschien wel één van Fulci zijn allerbeste films ooit, op New York Ripper na.
Dit alles gezegd zijn wil ik maar bedoelen dat Romero in zijn tijd een heuse trendsetter was.
Ik was dan ook reikhalzend aan het uitkijken naar zijn 'come-back' enige jaren geleden met Land Of The Dead. Land...was oké, maar niet wat ik van hem gewend was.
Toen Romero Diary... uitbracht was ik ronduit teleurgesteld. Trendsetter George was meegesprongen op de first person praalwagen, en bracht het er niet al te denderend vanaf.
Nu met Survival...keert Romero terug naar zijn roots. In deze film gebruikt hij alle klassieke ellementen die we van hem gewend zijn. Zombie gore wordt ondersteund door een verhaal gebaseerd op machtstrijd tussen verschillende maatschappelijke klassen, en alles loopt uit de hand tot het weer uitdraait op een zombiegeddon.
Allemaal perfekt uitgevoerd, maar helaas, weer meer van hetzelfde.
Graag had ik Romero eens iets anders zien proberen, en er in slagen van het te brengen. Maar het zal wel een typisch geval zijn van 'schoenmaker blijf bij uw leest'.
ook het gebruik van CGI gore vind ik jammer, aangezien Romero vroeger zich er niet aan stoorde om donororgannen van de plaatselijke beenhouwerij te gebruiken, en later kon genieten van de talanten van Tom Savini. Gelukkig gaat het er in sommige scenes wel nog echt 'nat aan toe.
Survival Of The Dead is een geslaagde zombiefilm te noemen. Uitstekend voor de liefhebbers van het genre. En George Romero kan nog altijd rekenen op een plaatsje in mijn hart. Gelukkig maar...of ik had mijn nickname moeten veranderen.

Score 3,5 op 4

Geen opmerkingen: