maandag 6 april 2009

x-men origins wolverine

jaar: 2009
genre: aktie, sci-fi
regiseur: Gavin Hood
cast: Hugh Jackman, Ryan Reynolds, Liev Schreiber

wolverine, oftewel logan, is een mutant met klauwen die een behoorlijk pak slaag kan verwerken zonder een schrammetje op te lopen, en als hij toch een schrammetje oploopt, dan geneest het wel heel snel. samen met zijn halfbroer victor creed verhuurt hij zijn diensten aan een geheime legereenheid bestaande uit mutanten met speciale gaven. maar als logan besluit ermee op te houden, en zich te settelen met zijn vriendin silver fox probeert het leger hem terug te krijgen tegen eender welke prijs.

de meest populaire x-men figuur is ongetwijfeld wolverine, alhoewel wolverine niet ontstond in de x-men strips maar in een nummer van the hulk. algauw groeide zijn populariteit en leidde zelfs tot zijn eigen langlopende comic reeks. wolverine is dus een personage met een lange geschiedenis, en behoorlijk wat diepgang, zodoende was het niet eenvoudig om alle twists and turns samen te vatten in 90 minuten film;
toch hebben de scriptschrijvers goed hun best gedaan, en alhoewel strippuristen wel moord en brand zullen schreeuwen over bepaalde aanpassingen, zullen vele fans tevreden zijn te zien dat deze film geen flop is geworden (hoor ik daar iemand verwijzen naar daredevil?)

bovendien is het ook bijzonder leuk om talloze bekende bijrolletjes te zien uit het marvel universum; zoals deadpool, maverick, wraith, the white queen, en the blob (en nee, ik type hier nu niet per ongeluk the blob omdat ik dat in de blog over monsters vs aliens ook deed)

maar de hoofdprijs gaat voor mijn part naar acteur liev schreiber die een goede prestatie neerzet als victor creed/sabertooth. vooral gezien de erbarmelijke rol voor sabertooth in x-men 1. nu is sabertooth toevallig een van mijn favoriete personages, en vind ik altijd dat de tekenaars hem niet portreteren zoals hij zou kunnen zijn. in deze film komt sabertooth pas echt tot leven. schreiber werd geacht een bodysuit te dragen omdat zijn lichaam niet atletisch genoeg was voor de rol, maar wist zijn fysiek zo uit te bouwen dat hij geen suit meer nodig had.

nu heb ik van deze film enkel nog maar de workprint gezien. hetgeen wil zeggen dat de meeste special effects met de computer nog niet zijn toegevoegd; zo zie je herhaaldelijk een bluescreen, of de kabels waarmee de acteurs de lucht worden ingeslingerd. dus ik kan haast niet wachten tot hij in de cinema uitkomt zodat ik alles een lekker kan zien ontploffen zoals het bedoeld is;

score 4 op 4

Geen opmerkingen: