zaterdag 4 april 2009

the spirit

jaar: 2008
genre: film noir, aktie, thriller
regiseur: frank miller
cast: Gabriel Macht,Eva Mendes, Samuel L. Jackson

voor een keer eens geen film waar het bloed de darmen van het scherm spoelt. hier enkel wat gestilleerd witgekleurde contrastvloeistof. ook geen huppelende borsten a volonté, enkel het achterwerk van eva mendez; geen horror dus, maar ik ben van vele markten thuis, en ook ik kan genieten van de eenvoudige dingen in het leven.

the spirit is een filmpje geregiseerd door frank miller die we eigenlijk vooral kennen als de tekenaar van de sin city comics en 300. miller weet dus alleszins hoe een aantrekkelijk plaatje er hoort uit te zien, en slaagt er wonderwel in dit als regiseur naar het grote scherm te vertalen; in plaats van een van zijn eigen strips onder handen te nemen presenteert hij ons hier "the spirit" gebaseerd op comics van will eisner, die mij helaas niet bekend zijn. mijn comic nerd gehalte heeft zo ook zijn grenzen; maar een klein beetje research op het net leerde mij alvast dat the spirit ontstond in 1940 en twaalf jaar lang heel populair was. ideaal dus voor miller, die voor zijn eigen comics graag dat retro-film noir gevoel gebruikt.

maar waarover gaat the spirit nu?
denny colt is een agent die een beetje vroeger dood gaat dan hij van plan is, maar hij weet terug tot leven te komen door..(nee dat zeg ik niet of ik verklap de plot)
laten we het er op houden dat the spirit een gemaskerde wreker is die zijn stad beschermd vanuit het duister, en scharreltjes heeft met de meest zwoele vrouwen die hij maar kan vinden. ondertussen vind hij ook nog de tijd om duels aan te gaan met zijn gezworen aartsvijand the octopus. wanneer een oude vlam van the spirit terug keert naar de stad wordt ze het doel van the octopus, en zijn concurente in een zoektocht naar een oud artefact dat veel macht belooft aan zijn eigenaar.

the spirit is een eenvoudig filmpje, met een verhaal dat zich rustig zonder al te veel plotwendingen voor onze ogen ontvouwt; de personages zijn zo plat en sterotype als een dubbeltje, en zo hoort het in feite wel, het is tenslotte een comic verfilming. the spirit moet het vooral hebben van zijn looks en niet van zijn diepgang. de casting was prima zowel voor de vrouwelijke rollen als de mannelijke, op één na, en dat is dan samuel l jackson; echt, ik ben die vent beu. ze kunnen hem in zoveel funky outfits steken als ze willen, het blijft in mijn ogen steeds samuel l jackson die zijn dialogen op dezelfde venijnige toon declameert als ten tijde van pulp fiction; het is wel geinig voor even, maar uiteindelijk raak je alles beu, en ik vind persoonlijk dat meneer jackson enkele grote wilgen in zijn tuin mag planten, om er vervolgens zijn cariere aan te hangen. genoeg is genoeg.

the spirit is een filmpje voor wie niet kan wachten op sin city 2 en 3, en een aardig tussendoortje voor liefhebbers van het '30s detective genre.

score 3 op 4

Geen opmerkingen: