maandag 6 april 2009

monsters vs aliens

jaar:2009
genre: animatie, sci-fi komedie
regiseur: Rob Letterman,Conrad Vernon
cast: Reese Witherspoon, Seth Rogen, Hugh Laurie, Will Arnett, Kiefer Sutherland, Rainn Wilson

susan is een simpel meisje dat op het punt staat te trouwen met haar egoistisch vriendje tot ze wordt geraakt door een neerstortende meteoriet. in plaats van hier kei dood van te worden groeit ze uit tot een reus met superkracht. het leger kan hier niet mee lachen en sluit haar op in een geheime basis voor monsters, tot ze haar en de andre freaks op een dag nodig hebben om een alien invasie tegen te gaan.

tegenwoordig lijkt het wel of er een heuse concurentieslag gaande is tussen de jongens van dreamworks en die van pixar. zowat om de zes maanden brengen deze twee teams van computernerds elks een filmpje uit (en dat terwijl disney vroeger er jaren over deed om een enkele film te tekenen), zodat wij om de drie maanden weer naar de cinema kunnen hollen met onze kinderen; je zou stilletjesaan beginnen verwachten dat het niveau van hun producten zou beginnen dalen. maar niets is echter minder waar; de lat wordt steeds hoger gelegd;
monsters vs aliens is een heerlijke familiefilm die jong en oud kan bekoren; mijn zoontje zat in de cinema alvast te schateren met de doldwaze humor, en gespannen rechtop mee te leven met de aktiescene's, terwijl ik voor mezelf een spelletje zoek de filmverwijzingen zat te spelen; zo wordt er naar hartelust leentjebuur gespeeld bij the fly, the blob, godzilla, attack of the fifty foot woman, earth versus the flying saucers, the horror of party beach en zo verder; vrijwel elke obscure fiftys monster film wordt wel op de korrel genomen. nu stelde mijn vrouw mij de volgende vraag: zou ik evengoed naar de cinema gegaan zijn voor deze film, zelfs als ik geen zoontje had als excuus? ja, inderdaad. dus kan voor deze film de enige juist score een topscore zijn;

score 4 op 4

Geen opmerkingen: