vrijdag 16 juli 2010

Predators

Jaar: 2010
Genre: Sci-fi, Actie, horror
Regisseur: Nimród Antal
Cast: Een bende pussys die verbleken bij de cast van Predator 1

Een hoopje keiharde soldaten van diverse oorsprong komen boven een jungle uit de lucht tuimelen met parachutes. Wanneer het hen duidelijk wordt dat ze niet op één-twee-drie thuis zullen geraken, en er bovendien iets in de jungle op hun jaagt, besluiten ze een eenheid te vormen en terug te vechten.

In 1987 speelde Arnold Schwartzenegger in een bescheiden sci-fi horrorfilmpje dat een enorme populariteit wist te winnen. Het scenario was heel eenvoudig, het ging over een groepje bad-ass commando's die in een jungle één voor één ten prooi vielen aan een uit de ruimte afkomstige jager.
In 1990 mocht Danny Glover het op zijn beurt opnemen tegen de Predator die zijn jachtgebied had verlegd naar de betonnen jungle van L.A.. Iets waar de fans van de eerste film niet mee konden lachen.
In Predators wordt voortgeborduurd op deze twee films, waarbij de Alien Vs. Predator reeks volledig wordt genegeerd. Wat op zich niet zo slecht is.
Scenarioschrijver Robert Rodriguez wou terug gaan naar de roots van het verhaal, zonder er echt een remake van te maken, en dat is wonderwel geslaagd. Waar ik echter minder over te spreken ben is de cast.
Ik zie echt niet in hoe iemand Adrien Brody en Topher Grace heeft kunnen casten in deze film. Ik bedoel maar: Brody en Grace kunnen samen naast elkaar staan, en dan nog verdwijnen uit het zicht achter de rug van de minst gespierde kerel uit Predator. Ook Laurence Fishburne is een personage dat naar mijn inziens naast de Matrix niet veel voorstelt betreffende ass-kicking kracht.
Ik dacht nochtans dat het de Predators te doen was om de jacht op krachtige tegenstanders..maar goed, het zal wel aan mij liggen.
Zoals ik al zei: Predators is niet zomaar een vreselijke remake. Het is een op zichzelf staand verhaal, met een paar leuke twists in die de meeste mensen niet zullen zien komen. Wat alleszins leuker is dan de rechtdoor actiefilm clichés waar menig andere film mee kampt.
Zodoende scoort Predators het ondanks de cast van pure watjes beter dan ik oorspronkelijk had verwacht, en zou ik mensen die niet weten wat gedaan met hun vakantie zelfs nog durven aansporen om eens naar de bioscoop af te zakken.

Score: 3 op 4

ps Voor de mensen die snakken naar een film waar nog eens echte mannen in mee spelen, dan verwijs ik alvast naar The Expendables die ergens dit jaar moet uitkomen, met in de cast ( houd jullie vast) Sylvester Stallone, Jason Statham, Jet Li, Dolph Lundgren, Eric Roberts, Randy Couture, Steve Austin, Terry Crews en Mickey Rourke

Geen opmerkingen: